Strooizout is, wanneer de wegen er in de winter spekglad bijliggen, een noodzakelijk kwaad. Noodzakelijk voor de veiligheid van de weggebruikers, kwaad voor het milieu. Om zo weinig mogelijk zout te moeten strooien in de winter, heeft Stad Hasselt een gladheidsmeldingssysteem aangeschaft. Er is één installatie in de Kermtstraat en een andere in de Scheepvaartkaai. Die twee plaatsen, zo leren infraroodmetingen, behoren tot de koudste van Hasselt.
TAL VAN SENSOREN
Het systeem werkt met sensoren in de rijweg die de temperatuur van het wegdek meten, andere die de grondtemperatuur meten en een weerhut die garant staat voor informatie over de luchttemperatuur en -vochtigheid. Nog andere sensoren meten het zoutgehalte in en de natheid van het wegdek.
MINDER ZOUT GOED VOOR DE NATUUR
De analyse die deze sensoren maken van het wegdek en het weer geven de stad een precieze indicatie of, wanneer en hoeveel zout er moet worden gestrooid. Stad Hasselt levert hiermee - op gemeentelijk vlak - eens te meer pionierswerk. De installatie kost ongeveer 30.000 euro, de monitoring van de beide systemen door 'gladheidsmetereologen' niet meegerekend. Daar staat een fikse besparing van kosten tegenover: aan manuren én aan strooizout. Tegelijk is dit ook een goede zaak voor het milieu: er zal minder zout gestrooid worden, wat de natuur ten goede komt.
Reacties
Aanmelden via
Facebook