19 jun 2014

Limburgse primeur: binnenkort CNG-tankstations in Hasselt

De afgelopen weken heeft Hasselt kennisgenomen van twee aanvragen voor een milieuvergunning voor CNG-tankstations. CNG staat voor 'compressed natural gas', in mensentermen eenvoudigweg 'gecomprimeerd aardgas'. Wagens die op CNG rijden zijn opmerkelijk milieuvriendelijker dan benzine- of dieselwagens. Hasselts schepen van Leefmilieu Joost Venken: "Onze stad kan hiermee op milieuvlak eens te meer de toon voor Limburg zetten. Naar alle waarschijnlijkheid zullen dit de eerste twee functionerende CNG-tankstations in onze provincie zijn." Als alle vergunningen rond zijn, zullen de bezitters van een wagen op CNG hun tank binnen afzienbare tijd kunnen vullen op twee plaatsen in Hasselt: bij DATS 24 aan de Genkersteenweg (opening ten vroegste begin maart 2015) en bij Q8 aan de Kuringersteenweg (opening mogelijk begin oktober 2014 en ten laatste eind maart 2015).

VICUEUZE CIRKEL

"Op dit ogenblik rijden in België zo'n 1.000 wagens op CNG, een nichemarkt", weet ook Venken. "Maar dat is niet meer dan logisch: indien er in de buurt geen mogelijkheid is om te tanken, laten consumenten deze wagens links liggen, waarop de brandstofleveranciers op hun beurt hetzelfde doen. Met de komst van deze twee - onbemande - stations is deze vicueuze cirkel wat de Limburgse hoofdstad betreft, alvast doorbroken."

VALABEL ALTERNATIEF

Nochtans is aardgas een valabel alternatief voor benzine- en dieselwagens. Ze stoten respectievelijk 12% en 27% minder CO2 uit en liefst 95% minder fijn stof. Wagens met een CNG-installatie rijden zuiniger met een brandstof die bovendien goedkoper is dan diesel. De auto's hebben naast een aardgasinstallatie ook een conventionele benzinetank en hoeven - voor de liefhebbers - in kracht niet onder te doen voor hun vergelijkbare soortgenoten op benzine of diesel. Omdat er minder brandstofresidu's zijn, slijt ook de motor minder snel. Het voordeel ten opzichte van elektrische wagens is, tot slot, dan weer de korte tijdsduur van de tankbeurt t.o.v. de laadbeurt.

VEILIGHEID

Veiligheid is geen probleem. De eigenschappen m.b.t. brandbaarheid, ontstekingstemperatuur, ... van CNG zijn gunstiger dan deze van de conventionele brandstoffen. Aardgas is ? in tegenstelling tot LPG ? lichter dan lucht en bijgevolg vervliegt het als het vrijkomt. Met deze wagens kan je dan ook zorgeloos de ondergrondse parkings in, iets wat met een wagen op LPG niét mag. Aangezien de aanvoer van gas op een continue wijze via het ondergronds distributienet gebeurt, is er in een CNG-station bovendien geen grote gasopslag nodig.

BEPERKT AANBOD & AANKOOPPRIJS

"We moeten elkaar anderzijds ook geen Liesbeth noemen", zegt Venken. "Aan rijden op CNG zijn ook enkele nadelen verbonden. Het al eerder genoemde beperkte aanbod van tankstations is het belangrijkste  ervan. Maar de wagens zijn ook duurder in aankoop."

De meest recente gegevens van de aardgasfederatie KVBG leren dat aan het eerste euvel gewerkt wordt. Nu reeds zijn er in België 19 tankstations voor CNG, tegen midden 2015 zouden dat er ruim 40 moeten zijn. Ook premies kunnen geïnteresseerden over de streep trekken: tijdens het jongste Autosalon gaf de KVBG een premie van 2.000 euro bij iedere wagen op CNG. Het kon, netjes verdeeld over particulieren en bedrijven, zo'n 700 kopers verleiden.

GROTE MERKEN

Tal van grote automerken bieden inmiddels wagens aan met een CNG-installatie. Het gaat dan onder meer over modellen uit de VW-groep (bv. Seat Leon, Audi A3, VW Passat), de Fiat-groep (bv. Panda, Punto, Doblo) en Opel (bv. Zafira Tourer).

Het concrete voorbeeld van pakweg de Audi A3 1.4 bezine, 110 PK met een CNG-installatie leert ons dat deze een autonomie heeft op CNG van - afhankelijk van de rijstijl - 2 à 300 km. Eens het aardgas op is, schakelt hij vlekkeloos over op benzine. Het basismodel van de wagen met CNG is in aankoop 750 euro duurder dan zijn conventionele tegenhanger (1.4 benzine - 122 PK). De ruimte die de installatie inneemt, is deze van het reservewiel (waarvoor alternatieven voorhanden zijn). De prijs van een tankbeurt CNG is ongeveer één derde van deze met benzine voor dezelfde afstand.

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren