Een delegatie van Limburgse politici en vertegenwoordigers van Limburg.net had een informeel gesprek met Country Manager Coca-Cola Belux Ben Bijnens. Het ging om Joost Venken (Groen ? schepen in Hasselt), Marc Penxten (N-VA ? bestuurder van Limburg.net en burgemeester van Alken) en Raf Truyens (CD&V - ondervoorzitter van Limburg.net en schepen in Hechtel-Eksel) . Tijdens dit gesprek werden de standpunten van beide partijen rond de inzameling van en de problemen van zwerfvuil toegelicht.(van links naar rechts op de foto)
COCA-COLA WIL ALLE PISTES ONDERZOEKEN
Limburg.net heeft de invoering van statiegeld op PET-flessen en blikjes op tafel gelegd en gekeken naar de mogelijke invulling voor drankproducenten. Limburg.net wil, als lid van de Statiegeldalliantie, immers de invoering van statiegeld op PET-flessen en blikjes in België mogelijk maken. Coca-Cola beseft dat een deel van de drankverpakkingen op straat belandt en wil meewerken aan een oplossing. Maar het wil eerst alle pistes onderzoeken vooraleer een keuze kenbaar te maken.
MENTALITEITSWIJZIGING, OOK VOOR WEGWERPEN ANDER AFVAL
Raf Truyens (CD&V), ondervoorzitter van Limburg.net en schepen in Hechtel-Eksel licht toe: "Een drietal jaren geleden hebben we bij Limburg.net de eerste stappen genomen rond statiegeld. Het lost een groot deel van het zwerfvuilprobleem snel op en we zijn er bovendien van overtuigd dat statiegeld ook zal zorgen voor de nodige mentaliteitswijzigingen. Indien men gaat stoppen met het wegwerpen van drankverpakkingen, zal men mogelijk ook gaan nadenken over het achterlaten van ander afval zoals lege sigarettenpakjes, snoepzakjes enz."
STAP RICHTING CIRCULAIRE ECONOMIE
Schepen Joost Venken (Groen) van Hasselt en burgemeester Marc Penxten (N-VA) van Alken vullen aan: "De torenhoge opruimkosten voor de steden en gemeenten en de negatieve impact op het milieu mogen we niet langer negeren. Bovendien is statiegeld op plastic flessen en blikjes een cruciale stap in de richting van een circulaire economie."
100% INZAMELING TEGEN 2025
Kris Somers, directeur van Limburg.net, blikt tevreden terug op het gesprek: "Tijdens onze actie aan de Coca-Cola Kerststruck in Hasselt, hebben we een overleg aangevraagd met de Belgische CEO. In het Verenigd Koninkrijk heeft Coca-Cola zich uitgesproken als voorstander van statiegeld en we wilden graag het standpunt van Coca-Cola België kennen. Coca-Cola Belgium heeft zich geëngageerd om alle pistes te onderzoeken die passen in hun bedrijfsstrategie. Tegen 2025 wil Coca-Cola 100% van de op de markt gebrachte flesjes en blikjes terug inzamelen".
ANDERE ACTIES VOLGEN
Limburg.net wil hen daarmee helpen. "Ik hoop dat ze echt de verandering willen inzetten", besluit Somers. Dit is niet de eerste, maar zeker ook niet de laatste actie van Limburg.net voor de invoering van statiegeld.
YES WE 'CAN'
In 2015 lanceerde Limburg.net reeds 'Yes We Can', een campagne om statiegeld op PET-flessen en blikjes in te voeren. "We schreven net nog een brief aan minister Joke Schauvliege. Daarin roepen we de Vlaamse regering op om een beslissing te nemen voor de invoering van statiegeld. Het is niet 5 voor 12, maar 5 na 12", aldus Limburg.net.
DRAAGVLAK IN LIMBURG GROEIT
Limburg.net is lid van de Statiegeldalliantie. Daar zijn ondertussen al 216 bedrijven, organisaties en gemeenten in Vlaanderen en Nederland bij aangesloten. Zeker in Limburg is het draagvlak voor statiegeld groot, want naast Limburg.net zijn ook de provincie Limburg en de individuele gemeenten Alken, Bree, Diest, Halen, Hamont-Achel, Hasselt, Hechtel-Eksel, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Kinrooi, Lommel, Pelt (Overpelt en Neerpelt) en Tongeren lid. De verwachting is bovendien dat dit de komende maanden nog gaat toenemen.
Reacties
Aanmelden via
Facebook