Een nieuw aan te leggen trage weg moet de bereikbaarheid van Domein Kiewit vergroten. De verbinding, die start aan Kiewit-station en over de Pukkelpopweide loopt, is een van de speerpunten binnen het landschapsinrichtingsplan ‘Openruimtegebied Kiewit-Zonhoven’. “Een meerwaarde op vlak van mobiliteit en natuur(educatie)”, zeggen schepenen Marc Schepers en Joost Venken.
Het Hasseltse stadsbestuur keurde recent principieel een aantal maatregelen goed op haar grondgebied -waaronder dus de nieuwe trage verbinding- die mee opgenomen worden in een ontwerp-landschapsinrichtingsplan. Het volledige werkgebied over gemeentegrenzen heen omvat een oppervlakte van goed 1.000 hectare en is een van de acties binnen een brede aanpak rond ‘De Wijers’. Beter bekend als ‘het land van 1.001 vijvers’ strekt De Wijers zicht uit over zeven gemeenten (Hasselt, Genk, Zonhoven, Houthalen-Helchteren, Heusden-Zolder, Diepenbeek en Lummen). Zeventien partners bouwen er samen aan een gedragen project wat op een unieke manier natuur, toerisme en cultuur combineert.
“Landinrichting heeft als doel de open ruimte op het platteland en/ of in de stadsrand te versterken. De beschikbare ruimte wordt (opnieuw) aangelegd op zo’n manier dat omwonenden en gebruikers er wel bij varen”, leggen schepenen Marc Schepers en Joost Venken uit. “Samen met betrokken partners als de VLM willen we maximaal win-winoplossingen bieden voor de belangrijkste noden en kansen benutten om het gebied nog meer (be)leefbaar en klimaatrobuuster maken.”
Meer duurzame verplaatsingen betekent op de eerste plaats betere natuurwaarden. Maar door de natuur toegankelijker en meer nabij te maken, verhoogt ook de beleving ervan bij Hasselaren en bezoekers
“Binnen dit plan passen ook perfect groene en veilige fiets- en wandelverbindingen”, vervolledigt schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening, Marc Schepers. “Een belangrijk onderdeel hiervan is de trage verbinding tussen Kiewit-Station en Domein Kiewit.” Een logische ingreep, vult schepen van Duurzame Stad en Domein Kiewit Joost Venken aan. “Domein Kiewit is geselecteerd als een van de toegangspoorten tot De Wijers. Die rol nemen we graag op. Het domein heeft heel wat troeven die perfect bij de doelstellingen van De Wijers passen: denk maar aan de jarenlange ervaring in natuureducatie. Door die te koppelen, creëeren we een meerwaarde voor de bezoekers en de natuur. Een betere duurzame ontsluiting helpt die ambitie waar te maken.”
De nieuwe trage verbinding start aan Kiewit-station en loopt deels over de Pukkelpopweide. “Daarmee verhogen we de veiligheid door het ontdubbelen van het fiets- en voetgangersverkeer van de Kempische steenweg”, zegt Schepers. “Daarnaast is het vooral een perfect voorbeeld van hoe we duurzaam vervoer kunnen promoten binnen Hasselt. Dit plan is zo een mooie aansluiting met de trage wegen die we voor heel Hasselt in kaart aan het brengen zijn. Tenslotte is het een aansluiting op het participatietraject dat loopt in Kiewit-Hei om net zoals in alle Hasseltse wijken in samenwerking met de buurt tot een geheel circulatieplan te komen.”
De verbinding -en bij uitbreiding het hele landinrichtingsplan- geeft ook kansen aan de natuur. “Meer duurzame verplaatsingen betekent op de eerste plaats betere natuurwaarden. Maar door de natuur toegankelijker en meer nabij te maken, verhoogt ook de beleving ervan bij Hasselaren en bezoekers”, aldus Venken.
Het landschapsinrichtingsplan zal begin 2020 in openbaar onderzoek gaan. De uitvoering, die pas van start kan gaan na goedkeuring van het plan door de bevoegde minister, is voorzien in de periode 2022-2025. Globaal wordt de kostprijs geraamd op meer dan een miljoen euro, waarvan 500.000 euro gesubsidieerd wordt door de Vlaamse overheid. De overige kosten worden gedragen door de partners.
Reacties
Aanmelden via
Facebook