09 nov 2023

Loket wijst de weg naar meer kinderkansen

Stad Hasselt opent een kinderkansenloket om kwetsbare gezinnen vlotter extra ondersteuning te geven. Ouders krijgen daarmee een enkel aanspreekpunt en kunnen zo sneller rekenen op snellere info of ondersteuning. Het loket wordt bemand door de Hasseltse kinderkansencoach Isabel Poddighe. “Met dit loket zetten we opnieuw een langverwachte stap naar extra kinderkansen”, zegt schepen voor Armoedebestrijding Derya Erdogan.

 

Hasselt stelt als eerste Vlaamse stad sinds 2021 een kinderkansencoach tewerk. De afgelopen jaren werden vanuit deze functie verschillende projecten gelanceerd, maar op een van de belangrijkste realisaties bleef het even wachten. “Van bij de start was de opstart van een kinderkansenloket een prioriteit”, zegt Derya. “Door de opeenvolgende crisissen van de afgelopen jaren kwam de werking van de sociale dienst echter zwaar onder druk te staan. Alle medewerkers en dus ook de kinderkansencoach hebben alle zeilen bijgezet om zij die het zwaarst door corona, de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne te ondersteunen.  De voorbije maanden nam de druk hiervan gelukkig ietwat af, waardoor er eindelijk werk gemaakt kon worden van de opstart van het loket.”

Kinderkansencoach Isabel Poddighe opent vanaf 8 november elke woensdag van 13 tot 17 uur het loket in Huis van het Kind. Ze gaat er in gesprek met ouders over hun noden om daarna waar nodig actief door te verwijzen of meteen hulp op maat te voorzien. Afspraken worden ter plekke in orde gebracht en indien gewenst krijgen bezoekers zelfs een gedetailleerde routebeschrijving mee.

 

Praatplaat

“Om de noden volledig in kaart te kunnen brengen, maak ik gebruik van een zogenaamde ‘praatplaat’”, zegt Isabel. “Met simpele pictogrammen kunnen we snel, ook wanneer praten niet zo vlot, moeilijkheden vaststellen. Deze methodiek zorgt ervoor dat ik geen lange lijst van allerlei vragen moet stellen of moet peilen naar hun financiële toestand. Bezoekers worden op deze manier niet gestigmatiseerd. Bovendien stopt mijn werk niet na dat loketbezoek. Elk gezin dat komt aankloppen, wordt nadien opgevolgd. Dat kan heel eenvoudig zijn met bijvoorbeeld een WhatsApp’je te sturen om te vragen hoe een afspraak geweest is. Zo kunnen we nog een extra handje toesteken waar nodig.”

 

Dat er blijvend nood is aan manieren om de sociale dienstverlening zo toegankelijk mogelijk te maken, blijkt uit de cijfers. Hoewel lichtjes gedaald wordt nog steeds 14,5 procent van Hasseltse kinderen in kansarmoede geboren.

“Die moeilijke start verhoogt de kans dat ze op latere leeftijd blijvend in armoede belanden”, weet Derya. “Want te weinig kinderkansen draait niet alleen om geld. Het betekent ook minder ontwikkelingsmogelijkheden, minder sociale contacten in de vrije tijd of een slechtere gezondheid. En hoewel er veel hulpmogelijkheden zijn in onze stad blijft het voor veel gezinnen om tal van redenen een kluwen om hun weg daarin te vinden. Dit loket, bemand door Isabel, biedt een oplossing.”

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren